Dag 3

Mens vi havde sovet, var det drevet mørke snebyger ind over Bornholm og snedækket store dele af landskabet. Sneen havde lagt sig lidt forskelligt. Der var således ikke meget sne ved Stammershalle, men til gengæld lå der meget på vores vej til Snogebæk, som var dagens første stop. Senere havde vi et ærinde midt på øen, og det skulle være her der var faldet mest sne.

Efter morgenmaden, startede vi med at sætte kursen mod Snogebæk i et noget smattet føre. Det kunne nemt have givet nogle udfordringer, da vi stadig havde sommerdæk på bilen.

Så er det blevet snevejr på Bornholm

Vi havde glædet os til et besøg i Snogebæk, for vores gamle sejlervenner Bolette og Bjarne, flyttede til Bornholm et par år før vi flyttede til Fyn. Dem ville vi rigtig gerne gense, og vi ville også rigtig gerne se deres nye bolig.

Bolette og Bjarne har nemlig købt en landejendom lige udenfor Snogebæk, og her indrettet en af længerne til ferieboliger. Du kan læse mere om ferieboligerne her.

Bolette og Bjarnes landejendom ved Snogebæk

Det blev et hyggeligt, men kort besøg for Bolette og Bjarne skulle med færgen til København. Men super dejligt at se dem igen, og også se deres landejendom og deres ferielejligheder, som vi nok må besøge på et tidspunkt.

Næste stop var Hallegård gårdbutik i Østermarie. Forinden lavede vi et kort stop i Nexø for at få lidt frokost.

Nexø er som så mange af de andre byer på Bornholm, noget død i det om vinteren, og der skete ikke så meget. Vi gik dog en hurtig runde i byen for blot at få bekræftet, at byen var lukket mere eller mindre ned.

Lige præcis i Østermarie var der faldet rigtig meget sne, og da Hallegård også lå MEGET langt ude på landet og via MEGET små veje, så blev det lidt af en udfordring af komme derud.

På vej til Hallegård gårdbutik

Hvis det ikke var fordi, at vi havde lovet at medbringe nogle Bornholmske ristepølser til vores venner der havde tilbudt os opholdet på Stammershalle Badehotel, så var vi nok vendt om, og ladet Hallegård gårdbutik være. Men vi synes, at vores venner havde fortjent pølserne, når de nu ikke selv var istand til at nyde opholdet på Stammershalle Badehotel, og selv hente pølserne.

Ristepølser er noget særligt for Bornholm. De er lavet af halvt svinekød og resten fordelt ligeligt mellem hjerte, nyre og lunge.  Alt hakkes og æltes sammen med små terninger af fersk spæk, lidt hakket løg, salt peber og stødt allehånde.  Herefter bliver de puttet i tarme. De saltes et halvt døgn, ryges i 2 døgn og koges. Så kan de efterfølgende steges eller grilles.

Ristepølser fra Bornholm

Da vi endelig nåede frem til gården, fandt vi et spændende slagterudsalg med masser af lækre varer.

Slageterudsalget på Hallegård
Birger var glad ved synes af de mange lækre varer

Udover 10 ristepølser, fik vi også købt en god hjemmelavet spegepølse og lidt fennikel pølse. Og så var det bare om at kæmpe os ud i snemasserne igen, og håbe på at vi blev på vejen med vores sommerdæk.

Så må vi ud på alfavej i snemasserne – Birger er klar

Snerydning er ikke noget der praktiseres særlig meget på Bornholm. Faktisk er det kun hovedvej 159 der går hele vejen rundt om Bornholm langs kysten, der ryddes og saltes. Så ved man det, hvis man skal ud og køre når det er snevejr på Bornholm.

Da Birger gerne ville se en af øens rundkirker, satte vi kursen mod Olsker, for at se Sankt Ols kirke. Olsker rundkirke er bygget ca. år 1150, men er blevet ombygget op til flere gange, senest i midten af 1900-tallet, hvor altertavlen blev udskiftet.

Sankt Ols kirke

Kirken er en af de mindre rundkirker på Bornholm, men meget smuk indvendig med flotte kalkmalerier i loftet, og det er en hel speciel stemning, at være inde i den runde kirke.

Kirkerummet i Sankt Ols kirke

Vejret indbød ikke just til flere ture rundt i landskabet, da snebygerne fortsatte med at komme i en lind strøm over øen, så vi besluttede at køre tilbage til hotellet og varme op til en 5 retters gourmet middag om aftenen.

Middagen startede kl. 18.30, og efter at være blevet introduceret til menuen af den flinke tjener, valgte vi igen en vinmenu der ville passe fint til maden. Denne gang kostede vinmenuen kr. 600,- pr. næse.

Desværre fik vi hverken menu eller vinmenu på papir, så vi kan ikke lige huske, hvad det var for vine vi fik serveret til maden.

Tjeneren indledte dog betjeningen med at servere noget lækkert brød og et glas hvidvin.

Lækkert brød og smør til vores 5 retters gourmetmiddag

Første ret var en lille appetizer bestående af lidt torsk og syltet fennikel. Selvom Jane igen var skeptisk med tanke på igen at skulle spise fisk, og især torsk, blev Jane igen overrasket og syntes det smagte himmelsk.

Første forret bestående at lidt torsk og fennikel

Næste ret blev hurtigt udråbt som Janes favorit, til trods for at det igen var en fiskeret. Nemlig helleflynder, med røget spæk og en kartoffelskum. Det var en ren smagsbombe, og vi nød begge retten. Til retten fik vi endnu et glas hvidvin.

Helleflynder med røget spæk og kartoffelskum – Mums

Under middagen blev vi igen underholdt med lidt hyggelig dinnermusik af en dygtig pianist. Den unge tjener der havde spillet dagen i forvejen, var desværre travlt optaget af at servere, så ham hørte vi ikke noget til.

Næste ret har vi desværre ikke billede af, men det var lidt overraskende kanin med gemüse. Det smagte udmærket, og vi var glade, da vi endelig fik serveret noget rødvin.

Hovedretten var som dagen i forvejen oksespidsbryst, blot tilberedt anderledes, og med dampet palmekål som tilbehør. Rigtig lækkert.

Oksespidsbryst med dampet palmekål

Der var igen en rigtig hyggelig stemning i restauranten, også selvom der var langt mellem retterne. Det gjorde bl.a. af et ældre ægtepar ikke gad at vente på desserten.

Endelig fik vi en dejlig rødvin, men kun et glas

Vi vil til dels give ægteparret der forlod restauranten ret i, at der var længe mellem retterne og at de godt kunne have været serveret med lidt kortere interval. Omvendt tror vi også, at konceptet med at være på et badehotel, handler om at slappe af, og nyde nuet. Det er jo nok noget vi er mange der har lidt svært ved.

Hvis vi skal nævne en ting vi var knap så begejstret for, så var det, at der ikke blev tilbudt refill af vinene, mens vi sad og ventede på de forskellige retter. Der var flere gange hvor vi sad med tomme glas og godt kunne have tænkt os lidt mere vin. F.eks. fik vi kun 1 glas rødvin, og det synes vi var i underkanten i en vinmenu til kr. 600,-. Vi sad trods alt i restauranten i 3 timer.

Jane spurgte på et tidspunkt, om det ikke var muligt at vride lidt flere dråber ud af rødvinsflasken, men det blev mere eller mindre ignoreret.

Sidste ret var en dejlig dessert, og hertil fik vi serveret en rose portvin, som smagte fortrinligt.

Dagens dessert

Igen en dejlig dag på Bornholm, med masser af indtryk, og ikke mindst forkælelse med al det lækre mad og drikke.

Hvis du vil læse mere om vores ophold på Bornholm, kan du her gå videre til vores beskrivelse af dag 4.