Århus

I januar 2023 genbesøgte vi Århus på et par dage, for at opleve lidt mere af byen.

Vi har tidligere været i Århus og bl.a. besøgt den gamle by som vi synes var rigtig interessant.

Den gamle by i Århus

Herudover fik vi også oplevet det moderne museum Aros, og fik bl.a. set kæmpeskulpturen Boy og ikke mindst regnbuen på toppen, Your rainbow panorama, der nok er museets mest kendte og iøjnefaldende værker.

Jane i regnbuen på AROS

Som sidste gang, havde vi booket os ind på Hotel Milling Rits, som ligger på banegårdspladsen og lige overfor byens smukke rådhus. Vi havde faktisk talt om at ville gå ind og se rådhuset og klokkespillet, men det må blive en anden gang, for vi nåede det ikke.

Århus rådhus og klokkespil

Og så fik vi naturligvis også ligesom sidste gang, en tur ned af Århus hovedstrøg.

Gågaden en formiddag i Århus

Denne gang havde vi forberedt lidt hjemmefra i forhold til at se noget andet i Århus, og selvom vi også denne gang startede med en tur op og ned af strøget, så kom vi også ned i byens latinerkvarter, som er det ældst bevarede kvarter i Aarhus, da det opstod i slutningen af 1400-tallet. Her kan du finde designertøj og brugskunst i små unikke specialbutikker og kunstgallerier.

Birger i Latinerkvarteret

Det var også her vi fandt en rigtig lækker fiskerestaurant Mefisto, hvor vi fik en dejlig frokost inden vi begav os tilbage ad gågaden for at se byens domkirke.

Byens domkirke
Birger i domkirken

En lidt lunere dag end en kold januar dag, kan man sikkert bruge mange timer med at gå rundt og se af de små seværdigheder i centrum, men sidst på eftermiddagen valgte vi at gå tilbage til hotellet og få en velfortjent kop kaffe, som sammen med kage var gratis i hotellets lounge.

Senere på aftenen, valgte vi at gå ned til kanalen i byen og få lidt godt at spise og drikke på den italienske restaurant Grappa Piccolo.

Dejlig italiens mad og vin på Restaurant Grappa Piccolo

På vej tilbage til hotellet fik vi også mulighed for at se hvordan kanalen ser ud om aftenen. Her ligger masser af gode restauranter, og om sommeren er der fyldt med liv på de mange fortovscafeer.

Kanalen ved aftentide

Efter at have tjekket ud fra hotellet næste morgen, var første besøg Salling Roofgarden. Et helt fantastisk sted, hvor der er en imponerende udsigt over hele byen.

Du kommer op på taget ved at tage elevatoren op til 6. sal i Salling. Det er et fantastisk syn der møder en, når elevatoren slår dørene op, for udover at der også ligger en cafe deroppe, så er der masser af udsigtsposter og små hyggelige kroge, hvor man kan sidde og nyde udsigten udover Århus.

Et sted på taget er der en glasbro der går udover gågaden, og her er det muligt at få et rigtig flot kig udover gågaden, samtidig med at det er lidt grænseoverskridende at stå på platformen der er lavet af gennemsigtig glas.

Den flotte tagterrasse
Små hyggekroge med kunstfærdig bænke
Udsigt udover gågaden fra tagets udkigspost

Desværre var vi der en kold og lidt diset januar dag, men vi kan sagtens forestille os, hvordan det må være at sidde en varm sommerdag med en øl eller et køligt glas hvidvin og nyde udsigten over byen og havnen.

Næste stop på ruten var Århus Ø, hvor vi var nysgerrige efter at se Danmarks højeste beboelseshøjhus. Bilen blev derfor hentet, og vi kørte ud på Århus Ø, hvor vi også kom forbi Dokk1, som er Århus nye kulturhus, der bl.a. også indeholder byens hovedbibliotek.

Der var masser af nye bebyggelser på vej ud til højhuset, som bliver kaldt lighthouse, og det var ikke sådan lige at finde en parkeringsplads, men det lykkedes til sidst at finde et parkeringshus tæt på havnepromenaden, som lå tæt på højhuset.

Det var et imponerende syn der mødte os, da vi kom op af parkeringshuset og begyndte at gå mod højhuset. Som en sjov gimmick lå et par solbriller i overdimensioneret størrelse på en græsplæne ud for nogle af de lavere huse.

Der var nogen der havde tabt sine solbriller på plænen

For enden af promenaden stod Lighthouse med sine imponerende 142 meter – der kunne man sikkert godt bo, og gerne på en af de højere etager.

Flot kig ud til Lighthouse

Da vi nåede ud til højhuset, så vi 2 vinduspudsere MEGET langt oppe, der var igang med at pudse vinduer. Vi håber de får tillæg for hver etage de kommer op.

Vinduespudsere på arbejde

Desværre var der kun adgang for beboere, men vi har læst et sted, at der kommer en restaurant på en af de øvre etager så der er flere der kan nyde udsigten, og vi kunne også se, at der fortsat var udendørsarealer som ikke var helt færdige. Men hold da op for et flot byggeri.

Lige ved siden af højhuset, ligger også et boligkompleks som bliver kaldt Isbjerget. Det forstår man godt når man ser det.

Isbjerget på Århus Ø

Det blev til nogle rigtig dejlige oplevelser vi fik med os fra Århus også denne gang, og vi er ikke i tvivl om, at det også kunne være hyggeligt at besøge byen når det bliver lidt varmere, og måske så medbringe vores cykler så vi kan komme rundt og se endnu mere.