Beskrivelse af Kiel

Beskrivelse af Kiel

Kiel
Kiel

Kiel ligger cirka 90 kilometer nord for Hamborg. På grund af sin geografiske placering i den sydøstlige del af den jyske halvø på den sydvestlige bred af Østersøen er Kiel blevet et af Tysklands største maritime centre, kendt for en række internationale sejlsportsbegivenheder, herunder den årlige Kiel Week, som er den største sejlbegivenhed i verden.

Kiel er også kendt for Kiel-mytteriet, da søfolk nægtede at gå om bord på deres skibe i protest mod Tysklands videre deltagelse i Første Verdenskrig, hvilket resulterede i kejserens abdikation og dannelsen af Weimarrepublikken.

De olympiske sejlkonkurrencer i sommer-OL 1936 og 1972 blev afholdt i Kielerbugten. 

Kiel har også været et af de traditionelle hjem for den tyske flådes baltiske flåde og er fortsat et stort højteknologisk skibsbygningscenter.

Beliggende i Kiel er GEOMAR – Helmholtz Center for Ocean Research Kiel ved Universitetet i Kiel.

Kiel er et vigtigt søtransportknudepunkt takket være sin beliggenhed ved Kielerfjorden (Kieler Förde) og den travleste kunstige vandvej i verden, Kielerkanalen (Nord-Ostsee-Kanal).

En række passagerfærger til Sverige, Norge, Litauen og andre lande opererer herfra. Desuden er Kiel Havn i dag en populær destination for krydstogtskibe, der turnerer i Østersøen.

Kiels registrerede historie begyndte i det 13. århundrede. Før da, i det ottende århundrede, var det en dansk landsby. Indtil 1864 blev det administreret af Danmark i personalunion.

I 1866 blev byen annekteret af Preussen, og i 1871 blev den en del af Tyskland.

Kiel var en af de stiftende byer for den oprindelige Europæiske Miljøhovedstadspris i 2006. 

I 2005 var Kiels BNP pr. indbygger 35 618 EUR, hvilket er et godt stykke over Tysklands nationale gennemsnit, og 159 % af EU’s gennemsnit. 

Middelalderen

Kiel Fjord og landsbyen Kiel var sandsynligvis den sidste bosat af vikinger, der ønskede at kolonisere det land, de havde plyndret, og i mange år bosatte de sig i tyske landsbyer.

Dette fremgår af fjordens geografi og arkitektur. Byen Kiel blev grundlagt i 1233 som Holstenstadt tom Kyle af grev Adolf IV af Holsten og fik Lübeck byrettigheder i 1242 af Adolfs ældste søn, Johan I af Schauenburg.

Som en del af Holsten tilhørte Kiel det tysk-romerske rige og lå kun få kilometer syd for den danske grænse. 

Hovedstaden i grevskabet (senere hertugdømmet) Holsten, Kiel var medlem af Hansestæderne fra 1284, indtil det blev fordrevet i 1518 for at huse pirater. 

Kieler Umschlag (messe), der første gang blev afholdt i 1431, blev det centrale marked for varer og penge i Slesvig-Holsten. Det begyndte at falde omkring 1850 og ophørte i 1900, men det er for nylig blevet genoplivet. 

Moderne tider

Universitetet i Kiel blev grundlagt den 29. september 1665 af Christian Albert, hertug af Holsten-Gottorp. En række vigtige forskere, herunder Theodor Mommsen, Felix Jacoby, Hans Geiger og Max Planck, studerede eller underviste der.

Fra 1773 til 1864 tilhørte byen kongen af Danmark. Men fordi kongen kun regerede Holsten som et len i Det Tysk-Romerske Rige gennem en personalunion, blev byen ikke indlemmet som en del af det egentlige Danmark.

Kiel tilhørte således Tyskland, men det blev regeret af den danske konge.

Selvom imperiet blev afskaffet i 1806, fortsatte den danske konge kun med at regere Kiel gennem sin stilling som hertug af Holsten, som blev medlem af Det Tyske Forbund i 1815.

Da Slesvig og Holsten gjorde oprør mod Danmark i 1848 (den første slesvigske krig), blev Kiel hovedstad i Slesvig-Holsten indtil den danske sejr i 1850. 

Under den anden slesvigske krig i 1864 blev Kiel og resten af hertugdømmerne Slesvig og Holsten erobret af en tysk forbundsalliance mellem det østrigske kejserrige og kongeriget Preussen.

Efter krigen blev Kiel kortvarigt administreret af både østrigerne og preusserne, men den østrig-preussiske krig i 1866 førte til dannelsen af provinsen Slesvig-Holsten og preussens annektering af Kiel i 1867.

Den 24. marts 1865 baserede kong William I Preussens Østersøflåde i Kiel i stedet for Danzig (Gdańsk). Det kejserlige skibsværft Kiel blev etableret i 1867 i byen. 

Da Vilhelm 1. af Preussen blev kejser Vilhelm 1. af det tyske kejserrige i 1871, betegnede han Kiel og Wilhelmshaven som Reichskriegshäfen (“Kejserlige krigshavne”). Den prestigefyldte Kiel Yacht Club blev etableret i 1887 med prins Henrik af Preussen som protektor. Kejser Wilhelm II blev dens commodore i 1891. 

På grund af sin nye rolle som Tysklands vigtigste flådebase voksede Kiel meget hurtigt i størrelse i de følgende år, fra 18.770 i 1864 til omkring 200.000 i 1910.

Meget af den gamle bymidte og andre omgivelser blev jævnet med jorden og ombygget for at sørge for den voksende by. 

Sporvejsnettet i Kiel, der blev åbnet i 1881, var blevet udvidet til 10 linjer med en samlet rutelængde på 40 km før slutningen af Første Verdenskrig. 

Kiel var stedet for sømændenes mytteri, der udløste den tyske revolution i slutningen af 1918.

Lige før slutningen af Første Verdenskrig blev den tyske flåde, der var stationeret i Kiel, beordret til at blive sendt ud på et sidste stort slag med Royal Navy. Søfolkene, der tænkte på dette som en selvmordsmission, der ikke ville have nogen indflydelse på krigens udfald, besluttede, at de ikke havde noget at tabe og nægtede at forlade havnens sikkerhed.

Sømændenes handlinger og regeringens manglende reaktion på dem, næret af et stadig mere kritisk syn på Kaiser, udløste en revolution, der forårsagede afskaffelsen af monarkiet og oprettelsen af Weimar-republikken.

Under Anden Verdenskrig forblev Kiel en af de største flådebaser og skibsbygningscentre i det tyske rige.

Der var også en slavearbejdslejr for den lokale industri. 

På grund af sin status som flådehavn og som produktionssted for ubåde blev Kiel stærkt bombet af de allierede i denne periode. Bombningen ødelagde mere end 80% af den resterende gamle bydel, 72% af de centrale boligområder og 83% af industriområderne. 

Under RAF -bombningen den 23.-24. juli 1944 forsøgte Luftwaffe -krigere at opfange spoof (dvs. lokke) -styrken i stedet for hovedstyrken, der angreb Kiel, og der var intet vand i tre dage; tog og busser kørte ikke i otte dage, og der var ingen gas til rådighed til madlavning i tre uger. 

Der var flere bombeangreb i havneområdet i perioden 20. februar – 20. april 1945, som med succes eliminerede mange ubåde, og de få store krigsskibe (krydsere Hipper, Scheer og Köln) var stadig flydende på det tidspunkt.

Selvom byen lå uden for den stoplinje, der var sat for de vestlige allierede i den tyske overgivelse ved Lüneburger Heide, blev den og dens havn, dens forskere og kanalen beslaglagt af en britisk T-Force ledet af major Tony Hibbert den 5. maj 1945.

Dette forhindrede erobring af byen af Sovjet, som de vestlige allierede forventede at rykke frem fra Tyskland til Danmark i strid med Jalta -aftalen. 

Som andre stærkt bombede tyske byer blev byen genopbygget efter krigen. I 1946 blev Kiel udnævnt til regeringssæde for Slesvig-Holsten, og det blev officielt statens hovedstad i 1952.

I dag er Kiel igen et vigtigt maritimt centrum i Tyskland med højteknologisk skibsbygning, ubådsbyggeri og en af de tre førende institutioner inden for havvidenskab i Europa, IFM-GEOMAR.

Regelmæssige færger til Skandinavien og Litauen, samt den største sejlbegivenhed i verden kaldet Kieler Week (Kieler Woche) på tysk og Kiel Regatta på engelsk. Kieler Umschlag er en anden festival, der har fundet sted igen siden 1975.

Kiel er også hjemsted for en stor servicesektor og en række forskningsinstitutioner, herunder universitetet i Kiel, som er det ældste, største og mest prestigefyldte universitet i staten.

Distrikter

Bydistrikterne Düsternbrook, Schreventeich, Ravensberg og Blücherplatz er populære steder at bo med mange bygninger, villaer og gader med træer fra det 19. århundrede.

Regeringskontorerne, ministerierne og parlamentet i delstaten Schleswig-Holstein er også hovedsageligt baseret i disse kvarterer, især Düsternbrook.

I modsætning til de store bombeskader, der blev påført de centrale dele af byen under Anden Verdenskrig, blev de fleste boligområder ikke alvorligt beskadiget. Derfor står Kiels mere moderne indre by og Kiels mere historiske/kunstfærdige boligområder i arkitektonisk kontrast til hinanden.

Der er planer om store forbedrings- og byggeindsatser for indre by, der giver bedre fortove, bedre adgang til og udsigt over havnefronten og en generelt mere attraktiv fornemmelse for stedet. Disse planer, især “Kleiner Kiel Kanal”, en restaurering af en historisk kanal, der blev udfyldt for at gøre plads til vejinfrastruktur, skal gennemføres i de næste par år. 

Den ældste bygning i byen er st. Nicholas kirke fra det 13. århundrede, som har en skulptur af Ernst Barlach foran sig kaldet Geistkämpfer.

Kiel er Slesvig-Holstens største by, og derfor er Kiels shoppingområde en stor attraktion, og vil se yderligere forbedringer og renoveringsindsatser i de kommende år.

Kiels Holstenstraße (Holsten Street) er en af de længste shoppinggader i Tyskland. 

Rathaus (rådhuset), der blev bygget i 1911, har en fungerende paternosterlift, og designet af dets tårn var baseret på en i Venedig. Pladsen foran den er omgivet af en sø og Opernhaus Kiel (Kiel Opera House).

Der er også en række søer og parker i byens centrum, såsom Schrevenpark. Der er to botaniske haver, den gamle botaniske have og Botanischer Garten der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (eller Ny Botanisk Have).

Da Kiel ligger tæt på havet, er strandene nord for Kiel, såsom Strande, Kiel-Schilksee, Möltenort og Laboe, også populære steder at besøge om foråret og sommeren.

Kiel Week, også kendt på engelsk som Kiel Regatta, er den største sejlsportsbegivenhed i verden og finder sted hvert år i den sidste hele uge i juni. Mange tusinde både og skibe af alle slags og epoker deltager i paraden. Kiel Week er også en festival, Volksfest og messe samt en maritim begivenhed. Der er en række sejlsport og sejlklubber i maleriske omgivelser.

Kiel har også en række museer, herunder zoologiske, geologiske, historiske, kunst-, industri- og militærmuseer.

Bemærkelsesværdig er Stadt- und Schifffahrtsmuseum Warleberger Hof (By- og Søfartsmuseet), som tilhører foreningen museen am meer. Ud over at bevare arkitektur fra det 16. århundrede og historiske værelser med malede stuklofter viser det by- og kulturudstillinger fra det 19. og 20. århundrede. Særligt spændende er karnevallets historie i Kiel. 

Schifffahrtsmuseum ligger i den tidligere fiskemarkedsbygning i havnen. 

Laboe er hjemsted for Laboe Naval Memorial og anden verdenskrig ubåd U-995, som begge er populære turiststeder.

Kiel har en maritim atmosfære med havet som nabo og Kielerfjorden som en vigtig nerve igennem byen, men mest kendt er den dog for sine mange attraktive shoppingmuligheder. Besøg fx:

  • Sophienhof: Kiels største overdækkede shoppingcenter. Mangfoldige butikker og caféer byder sig til i to etager
  • Holstenstrasse: Tysklands første gågade: Holstenstraße er Kiels populæreste indkøbsgade, der stammer helt tilbage fra 1953
  • Dänische Strasse: Eksklusive forretninger I denne idylliske gade i den gamle bydel har udvalgte og førsteklasses varer
  • Holtenauer-Arkaderne: Ikke langt fra den indre by ligger Holtenauer-arkaderne med en charmerende atmosfære. 

Er du til endnu flere butikker og gode tilbud, så ligger McArthurGlen Designer Outlets i Neumünster ca. 30 min. kørsel uden for byen. Her kan glade shoppere bruge timevis på mærkevarejagt.

Uden for Kiel ligger også det vidunderlige naturområde Holsteinische Schweiz med et hav af søer, lysende gule marker og fredfyldte skove, hvor der venter mange skønne naturoplevelser.

Rejser du til Kiel sidst i juni måned, havner du midt i en af verdens største maritime events, når ”Kieler Woche” afholdes. Sejlskibe, dampskibe og private sejlbåde kommer fra nær og fjern for at deltage i regattaen, og for de mere end 3 millioner besøgende er der fest, musik, opera, markeder, fyrværkeri og meget mere i 10 dage.