Dag 5 i Budapest

I det dejlige solskin besluttede vi os i dag til at tage op til det fantastiske borgområde på Buda siden – også kaldet Slotsområdet.

Overblik over borgområdet

Som et alternativ til kabelbanen Siklo, kan man via bus 16 blive kørt hele vejen op til slottet og også få en tur rundt i området. Turen kan starte ved Deak Ferenc pladsen hvor busstoppestedet er på pladsen lige udenfor metrostationen.

Ruten bus 16 kører fra Deak Ferenc og op til Borghøjen

Vi startede med at stå af oppe ved kongeslottet, den smukke Mathias kirke og Fiskerbastionen, hvor der er en fantastisk udsigt udover Donau.

Pladsen ved Fiskerbastionen, kirken og slottet

Før vi købte billet til kirken gik vi en tur rundt på Fiskerbastionen og nød udsigten som er helt fantastisk.

Den smukke udsigt udover Donau og Budapest
Jane ved en af buegangene på Fiskerbastionen
Kig ned af siden på Fiskerbastionen

På pladsen foran Fiskerbastionen og kirken, var en hel speciel stemning, og en anelse turistgøgl. Det var f.eks. muligt at holde nogle hvide duer mens man blev fotograferet – og det kostede naturligvis lidt.

Det var muligt at holde en af de flotte duer, og blive fotograferet mod en passende betaling

Selve kongeslottet og forøvrigt flere andre steder i området er der ved at blive foretaget en omfattende restaurering af de mange flotte bygninger.

Kongeslottet der også rummer Nationalmuseet.

Kirken er utrolig smuk – både ude og inde. Der skal købes billetter i det nærliggende billetkontor for at komme ind i kirken. Prisen ligger omkring de dkr. 70,- pr. stk.

Mathiaskirken set udefra

Mathiaskirken er dækket af mange kalkmalerier på alle væggene i kirken, og de er utrolig smukke. Det er muligt at komme op på første sal hvor der er et endnu bedre vue udover den smukke kirke.

De smukke kalkmalerier pryder hele kirken
Den smukke prædikestol
Selve kirkerummet er utroligt smukt

Fra kirken gik vi i det dejlige solskin hen til Kabelbanen Siklo og videre hen til Kongeslottet der bl.a. huser National museet langs repoen, hvor der også er en flot udsigt over til Pest og ikke mindst floden.

Kig over mod kabelbanen Siklo
Jane på repoen på vej til Kongeslottet
For enden af repoen står denne Jomfru Maria statue og skuer ud over Budapest

Er man meget museumsinteresseret ligger der flere i området. Bl.a. Sziklakórház Atombunkermuseum, Ungarns Nationalgalleri (Magyar Nemzeti Galéria), Slotshavens Bazar og Musikhistorisk Museum.

Endnu en af bygninger ved Kongeslottet

Det må være et must at besøge borgområdet når man er i Budapest for det giver dels en utrolig smuk udsigt ud over byen, men også en masse smukke bygninger at se på.

Da vi havde gået rundt i området og set det meste tog vi videre med bus 16 længere rundt i området og endte dermed på Szentlelek ter hvor bussen så ikke kørte længere.

Szentlelek ter

Da vi gerne ville ned til vandet og se en af Budapests markedshaller, måtte vi fange linje 41 eller 19, så vi kunne komme hen til markedshallen. For at komme derhen måtte vi tage metroen 2 til Bekasmegyer. Her lå godt nok også en markedshal, men det var ikke just den vi gerne ville hen til for det var den store markedshal i Budapest. Vi stak dog lige hoved indenfor, og kunne her konstatere at det var mere butikker som Spar m.v.

Den lille markedshal ved Bekasmegyer

Efter at have studeret et bykort og googlet lidt, fandt vi ud af af den store markedshal vi gerne ville besøge lå på den anden side af floden og heldigvis fandt vi den hurtigt med linje 41 og efterfølgende linje 47 over den grønne bro til Pest.

En af boderne i den store markedshal

Den store markedshal er enorm og tilbyder alt fra en masse turist skrammel til alle mulige fødevarer.

En af de mange frugt- og grøntboder
Denne bod solgte paprika i alle afskygninger

Efter lidt frokost der bestod af ægte gullash med ris, gik vi igang med at kigge nærmere på de mange boder. Vi fik købt lidt paprika og fik set noget der lignede flæskesvær lavet af andeskind. Herudover blev det også til et par bananer, for det er ikke lige til at opdrive her i Budapest af en eller anden årsag, og var forøvrigt også svære at finde i markedshallen.

Frokost akkompagneret af ungarnsk folkemusik
Andeflæskesværd
Hønsefødder og gulerødder og halsen af en svane

Da vi var tæt på Gellert højen tog vi efter vores shopping i markedshallen tilbage over broen for at besøge kapellet i en grotte som også er nævnt som kirken Sziklatemplom.

Kapellet i grotten ved Gellert højen

Kirkerummet er en naturlig opstået hule, hvor en eremit ved navn Stefan engang har boet og helbredt syge med mineralholdigt mudder. Der var en hel særlig stemning inde i den meget anderledes kirke, og vi kan kun anbefale stedet der ligger lige overfor Gellert hotel og bad. Vær OBS på at der skal betales entre for at komme ind i kirken.

I en af hulerne hang Jesus på korset
En af de andre huler

Da vi begge synes at benene havde vandret nok for i dag fandt vi linje 6 så vi kunne komme tilbage til hotellet og hvile benene lidt inden vi skulle ud og finde lidt lokalt mad til aftensmad.

Vil du læse mere om vores dage i Budapest, kan du gå videre her: