Drejø

Drejø er en stor naturoplevelse med et rigt fugleliv og et varieret terræn. Øen byder på gode bade- og fiskemuligheder. Her kan du være heldig at se hvide dådyr og rørhøge.

Midt i Det Sydfynske Øhav ligger Drejø med sine ca. 70 indbyggere. Øen ligger lige langt fra Ærø, Fyn og Tåsinge, og derfor opstod udtrykket, at Drejø ligger “midt i verden”.

Drejø By er en idyllisk landsby med flere smukke bindingsværkshuse- og gårde, der overlevede en omfattende brand i 1942. Det fortælles, at en uforsigtig tækker, der bankede sin pibe ud, var skyld i branden.

På øen er der kro, købmand, teltplads, egnsmuseum, café og flere spændende gårdbutikker med lokalt producerede varer. Besøg øens egen hjemmeside og få det fulde overblik.

Det er en god ide at tage cykler med på turen til Drejø. Fra færgelejet er der blot fire km på tværs af øen over Drejet, som er en smal landtange med vand på begge sider. Turen ender ude på klinten helt mod vest, hvor der venter en storslået udsigt. Gammel Havn på nordsiden bør også ses, og det bedste sted at bade er Bækkildestrand på sydsiden. Øen byder også på gode bade- og fiskemuligheder.

God ide at have cykler med til Drejø

Øen ligger fem kvarters sejlads fra Svendborg med færgen Højestene og man kan se fartplan og købe billetter her.

Når vi nu bor på sydfyn, så er det nærliggende at besøge de små øer, og først i juni gik turen til Drejø på en lidt kold men dejlig solskinsdag, hvor vi tog færgen Højestene fra Svendborg, der først sejlede til Skarø og efter et kort stop videre til Drejø.

Så venter vi på at færgen skal sejle os til Drejø

Det blev en kold tur på færgen, for vi foretrak at sidde ude på soldækket selvom det blæste 8 sekundmeter. Heldigvis havde vi et tæppe der hjalp lidt. På turen sejlede vi under Svendborgssundbroen som går fra Svendborg over til Tåsinge.

Kig til Svendborgsundbroen

På turen til Drejø, sejler man først til Skarø hvor der er et kort stop, inden færgen fortsætter til Drejø. De giver en sejltur på ca. 70 min.

Havnen på Skarø inden turen går videre til Drejø

Vel anduvet på Drejø var det op på cyklerne og ind mod byen på øen. Her var vi så heldige at komme forbi et sted der solgte kaffe, så for at få varmen gjorde vi holdt og mødte 2 søstre, der gerne satte en kande kaffe over.

Den lille cafe hvor vi kunne få en kop kaffe at varme os på

Vi var nok de eneste turister på øen, så efter kaffen kørte vi ned til øens gamle havn for at få vores medbragte frokost. Vi var heldige at finde et sted med lidt læ, og nød så udsigten udover havnen og vandet.

Den gamle havn hvor vi fik vores medbragte frokost

Herefter gik det i strid modvind mod den vestlige del af øen som er forbundet med en smal tange kaldet “drejet”, hvor der er masser af fugleliv.

Vejen ud til Drejet

Helt ude mod vest var der fin udsigt mod Ærø og vi nød den flotte udsigt og naturen.

Den lille vej ud til øens vestligste punkt
Den smukke udsigt ved øens vestligste punkt
Jane ved øens vestligste punkt

Det gik meget bedre at cykle den anden vej ind til byen igen, og her købte vi en is hos købmanden og nød den øde ø-stemning.

Vi cyklede herefter lidt rundt i byen inden vi kørte ud af en lille grusvej hvor vi var så heldige at se en flok af øens rådyr, hvor nogle er helt hvide.

Øens hjorteflok med de hvide hjorte

Så var det tid til at gense øens kirke og Jane kunne huske en sjov tekst på prædikestolen, nemlig “har du ører skal du høre”.

Drejøs lille kirke

Fra kirken gik turen langs kystvejen ned mod færgen og hvor der ligger en lille flyveplads.

Kig mod øens havn

Tilbage ved havnen, kom færgen og hentede os tilbage til Svendborg, og vi kunne se tilbage på endnu en dejlig dag på en af de sydfynske øer, som vi varmt kan anbefale.

Højestene på ved ind i havnen på Drejø