Rejsebeskrivelse Mosel og lidt af Rhinen

Mosel 2022

Den 15. august 2022 pakkede vi bilen med vores el-cykler, og satte kursen sydpå mod Mosel, hvor vi ville følge Mosel fra Trier og tager et smut op ad Rhinen og slutte i Remagen.

Bil klar til afrejse

Undervejs tog vi ophold i Wintrick og herefter Ellenz, Burgen, Boppard, Weitersburg

Vi havde denne gang valgt at benytte os af Riskov bilferie på noget af turen, og vi skal nok vende tilbage med en evaluering af dette. Et enkelt sted, nemlig ved Weitersburg, havde vi lejet en lille feriebolig fremfor at bo på hotel.

Vi havde hørt rigtig meget om Mosel og Rhinen, og disse sætninger, beskriver det ganske godt:

Ved Mosel er vinen konge. Vinmarker ligger så langt øjet rækker, ja selv på de mest ufremkommelige steder som ved Calmont – det stejleste vinbjerg i hele Europa.

Malerisk slynger floder sig gennem det storladne landskab og hyggelige småbyer.

Smuk udsigt over Mosel

El cykler med på turen

Overalt var der mulighed for at nyde den herlige Moselvin, og vi glædede os til at nyde både vin og landskab.

Som noget helt nyt, skulle vi på denne rejse have vores el-cykler med. Det var vi meget spændt på, for det var første gang vi skulle køre så langt med cyklerne bagpå bilen, og vi var naturligvis spændt på hvorledes vi kunne tyverisikre cyklerne når de sad på bilen, men også om der var mulighed for opbevaring i aflukkede garager de steder, hvor vi skulle bo.

Vi skulle naturligvis også huske at have vores opladere med til cyklerne, og her fandt vi ud af i sidste øjeblik, at Birger havde problemer med at få batteriet ud af hans cykel. Det er nemlig ikke noget vi normalt gør, fordi vi har en ladestation i vores skur hvor cyklerne normalt står.

Vi måtte derfor op til vores gode cykelhandler Christa for at høre hvorledes vi fik løst problemet med det genstridige batteri, og her blev det til flere mand, der kom på opgaven.

Det tog sin tid at få løst problemet, men med lidt WD40 lykkedes det at få batteriet til at komme lidt lettere af og på cyklen.

Flere mand på opgaven til at få batteriet ud af cyklen

Vi havde utrolig meget glæde af cyklerne på turen, og de få steder, hvor det ikke var muligt at få cyklerne i garage, var de låst forsvarlig fast til bilen og var dækket af et cover.

Vi oplevede heller ingen problemer med at køre med cyklerne, selvom det nok har kostet lidt ekstra i brændstof.

Så alt i alt var det helt bekymringsfrit at have cyklerne med og det var en god læring.

Rejsedokumentation

Også ved denne rejse, havde vi valgt at udarbejde diverse rejsedokumentation, bl.a. en oversigt over de ophold vi ville have på turen.

DatoAntal dageByHotel/lejlighed
26. – 28/8-222BoppardHotel L’Europa
28. – 31/8-223Weitersburg Humboldtruh
31. – 3/9-224RemagenRinghotel Haus Obenwinter
Oversigt over opholdssteder på turen

De første 2 overnatninger, var booket som almindelige hotelbookinger via Booking.com. De øvrige var ophold med forplejning, som tidligere nævnt, var booket via Riskov bilferie og herudover var en enkelt privat booket feriebolig i Weitersburg via Booking.com.

Af øvrig rejsedokumentation, havde vi udarbejdet et overordnet dokument, der beskrev ruten og de byer vi kom igennem.

Erfaringer

Det var 3 dejlige uger vi fik på vores tur, og vi har været meget glade for at have vores cykler med, da der jo er meget fine cykelstier både ved Mosel og Rhinen.

Skal vi udpege en favorit blandt de 2 floder er det helt klart Mosel vi foretrækker.

Mosel er bare lidt kønnere med de smukke Eifel bjerge i baggrunden og alt er også lidt mere grønt. Herudover er det også ved Mosel, at alle de mange vinmarker ligger.

Smukke Mosel

Rhinen kan naturligvis også noget, men er mere industrialiseret og har måske knap så smukke baggrunde alle vegne. Vi fik dog også set mange smukke steder her.

Loreley ved Rhinen

Vores erfaring med at rejse med Risskov bilferie er lidt blandet. Ud af de 5 hoteller vi har boet på, er det faktisk kun det sidste i Remagen, der var rigtig godt, og hvor vi også fik en meget fin og velsmagende 4 rettes middag med vine i går incl. i prisen.

Det er også det eneste hotel hvor internettet har fungeret. De øvrige hoteller incl. maden har været ringe og her har internettet ikke fungeret til trods for at det stod i vores rejsepapirer.

Vi har senere måtte konstatere, at Tyskland ligger på en 60. plads i forhold til internet dækning, hvilket måske er lidt overraskende.

Vi har efterfølgende skrevet til Risskov bilferie og fortalt dem om vores oplevelser på de 5 hoteller vi boede på. Ikke for at klage, men for at gøre dem opmærksom på, at ikke alle steder var som forventet. Det har resulteret i en tak for vores konstruktive kritik, og et gavekort på kr. 2000. Det er naturligvis en fin gestus, som vi er glade for.