Skagen

Kig mod vippefyret lidt nord for Skagen

I januar 2022 tog vi på et genbesøg i Skagen hvor vi havde lejet et lille rækkehus hos Novasol for bare kr. 1749 for en uge og der var stue, soveværelse, spisekøkken og bad samt en lille have. Det lille hus var lidt slidt nogle steder, men ellers helt fint. Huset lå på Brovandevej som er lige midt mellem Gl. Skagen og Skagen.

Sidst vi var i Skagen var en påsketur i 2016, så vi kender området godt, og har set de fleste seværdigheder i området.

Klitter med kig til Vesterhavet

Første dag i Skagen denne gang, var en selvskrevet tur på Grenen, og det blev en herlig tur i et helt fantastiske solskin og 7 graders varme. Hvem skulle have håbet på det den 23. Januar.

Som de fleste andre, så synes vi også det er sjovt at komme helt ud på spidsen og så opleve hvordan de 2 have Vesterhavet og Kattegat mødes.

Jane helt ude på spidsen af Grenen
Birger på spidsen af Grenen

Næsten helt ude på spidsen, lå en lille død sælunge, som sikkert har måtte give op i det urolige farvand og søgt på land, hvor den så ikke har kunne få den nødvendige hvile lige der på den mest befærdede turistattraktion.

Den lille døde sælunge

Efter Grenen var det tid til frokost i Skagen by og herefter fik vi lige inspiceret havnen, som om sommeren er fuld af liv. Der skete ikke så meget en kold januar dag. Samme stilstand er der i byen, hvor det også kun var et par få restauranter der var åbne.

Havnen i Skagen

Efter turen i Skagen, gik turen til gammel Skagen, hvor bl.a. Ruths hotel ligger. Her var der lidt køligere i vestenvinden så vi besluttede at gemme turen langs Vesterhavet til en anden dag.

Ruths Hotel en kold januar dag

I Gammel Skagen ligger også solnedsgangspladsen, hvor man kan få sig nogle fantastiske solnedgange hvis man er heldig.

Flot solnedgang ved Solnedsgangspladsen i Gl. Skagen.

I byen er det også muligt at få et flot vue udover byen, hvis man går op på nogle af de høje klitter der ligger tæt på Ruths hotel.

Flot udsigt udover Gl. Skagen

Næste dag tog vi og genbesøgte Frederikshavn og Hjørring, og igen var vi heldige med at dagen igen bød på et fantastisk solskin. Jane kender Frederikshavn rigtig godt, da hun i flere omgange har været der i forbindelse med arbejde i Frederikshavn Kommune. Hjørring har vi også tidligere besøgt, og her blev det tid til en strøgtur og lidt frokost inden turen gik retur til Skagen.

Gågaden i Hjørring

Dagen efter var det tid til en tur op til Skagen Nordstrand som faktisk er Danmarks nordligste punkt og her fik vi en herlig gåtur langs vandet hvor vi også havde fornøjelsen af at have selskab af nogle strandløbere (lille ryle) som pilede langs vandet for at finde mad. Det er fantastisk at gå langs stranden og lade sig blæse godt igennem – og det fik vi til fulde at mærke senere på ugen.

Vraggods på Skagen Nordstrand

Herefter blev det tid til frokost i det fri nede ved havnen selvom det var lidt småkoldt på en januar dag.

Frokost på havnen en kølig januar dag kan også noget.

Så tog vi turen til Kandestederne som vi faktisk synes er en lidt mærkelig og beskidt strand. Vi blev kun bekræftet i, at tingene ikke havde ændret sig siden vi sidst besøgte stedet.

Stranden ved Kandestederne
Mærkelig snask der løber ud på stranden
Lidt mærkelig strand der ved Kandestederne

Vinden var frisket op og der var faktisk hundekoldt. Vejrudsigten varslede også storm, og det kunne jo blive interessant at opleve Vesterhavet i en rigtig rusker.

På vej tilbage til Skagen var vi lige for i Råbjerg Mile men sprang gåturen over her, da vinden tog mere og mere til. Vi besøgte faktisk også området sidst vi var i Skagen og lige efter fyret var blevet flyttet. Meget flot område, men det kræver også lidt kondi at skulle gå op og ned af milen, da det er i sand.

Kigtil Råbjerg Mile og fyret

Så var det blevet stormvejr her i det nordjyske, og så var det bare om at komme ud og se elementerne rase.

Jane ved det opbruste hav

Vi startede med en tur op til Skagen Nordstrand, hvor det faktisk var helt umuligt at komme ud og stå på selve stranden. Udover den stærke vind, føltes som om vi blev sandblæst. Det var en stor Wau oplevelse.

Så blev kursen sat mod Hirtshals hvor vi også gerne ville opleve det vilde vejr på havnen, og vi blev ikke skuffede, for her stormede det også en halv pelikan. Hirtshals er ellers en hyggelig by og havn og gå rundt i på en dag, hvor vejret er lidt bedre.

Vores sidste dag i Skagen i denne omgang bød på et herligt solskinsvejr så vi startede med en lang tur på Skagens Nordstrand for at se om vi kunne finde noget vraggods/rav efter gårsdagens storm. Desværre var det mest plastik vi fandt og en masse havskum.

En storm giver også en masse skum på stranden

Efter frokost gik turen til Damstederne lidt syd for Skagen by og forbi Stokmilen.

Vi havde faktisk ikke besøgt området før, og det var en dejlig tur i det fine solskinsvejr.

Stranden ved Damstederne
Stokmilen

Vi sluttede vores tur med en gåtur i plantagen ved den tilsandede kirke som jo er et must at se når man er i Skagen.

Birger ved den tilsandede kirke

Vi har ved tidligere besøg i Skagen haft vores foldecykler med, og cyklet dejlige ture i plantagen omkring den tilsandede kirke, og også været inde og se kirken. Den er dog kun åben i sommersæsonen.

Selvom Skagen ikke er det mest indbydende sted at besøge i januar måned, havde vi en dejlig tur, og nød de oplevelser vi fik på turen.